Czcionka:
Obraz przedstawia budynek Szkoły Podstawowej w Goleszowie
43-440 Goleszów
ul. 1 Maja 1
Telefon 33 479 05 24 33 852 71 50
Obraz przedstawia Godło Polski

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Realizacja programu w naszej szkole

W bieżącym roku szkolnym Szkoła Podstawowa w Goleszowie wspierana przez gminę Goleszów przystąpiła do realizacji „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”, uzyskując dotację na zakup nowości wydawniczych do szkolnej biblioteki oraz realizację działań promujących czytelnictwo w naszej placówce. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat. Dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Przygotowany program tworzy warunki do rozwoju czytelnictwa, co oznacza większą dostępność książek. Przystąpienie do programu znacznie wzbogaciło księgozbiór naszej biblioteki. Program zakładał także realizację wielu przedsięwzięć promujących czytelnictwo i zachęcających dzieci młodzież do sięgania po tradycyjną książkę. Były to zarówno działania związane ze wspólnym czytaniem, konkursy i różne inne, ciekawe formy projektowe, które stale realizujemy. Rozpowszechnianie czytelnictwa powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, ponieważ tylko wtedy przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Dziś wszystko odbywa się w zawrotnym tempie, szybka wymiana informacji odbywa się najczęściej, drogą medialną. I chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa swój kryzys, to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy. Pozwala na przekazywanie istniejącego zasobu wiedzy o rzeczywistości i na kształtowanie określonych postaw. Dodatkowo kontakt z książką dostarcza młodemu czytelnikowi właściwych wzorców pisania i mówienia, pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne. Wpływa również na rozwój wyobraźni i łączy się integralnie z rozwojem myślenia. Czytanie rozwija nie tylko sferę poznawczo-intelektualną, ale wzbogaca również wartości moralno-społeczne. Rozwój zainteresowań czytelniczych u dziecka rozpoczyna się w domu. Rodzice, którzy sami korzystają z książek i czasopism, potrafią przekazać te zainteresowania także swoim dzieciom. Niezwykle istotna jest rola książek w wieku dorastania, kiedy to młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych, a uznawane dotąd wartości ulegają zmianie. Czas dorastania to okres poszukiwania własnej tożsamości, konflikty światopoglądowe. Łatwa w percepcji fabuła obrazkowa często skutecznie wypiera słowo pisane. Kultura wizji, rozleniwiając i spłycając wyobraźnię, hamuje wysiłek zapamiętywania, potrzebę porządkowania i analizowania wiadomości, spłyca poziom refleksji, jednym słowem nie dostarcza elementów niezbędnych dla rozwoju intelektualnego młodego umysłu. Czasochłonne, wymagające wysiłku umysłowego czytanie wygra tylko wtedy, gdy stanie się nawykiem, czynnością wykonywaną bezwiednie, odruchowym sięganiem po książkę w każdej wolnej chwili. Odpowiednio dobrana lektura ma ogromny wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka. Dostarcza mu odpowiedzi na nurtujące go pytania i pomaga zbudować trwały system wartości. Odnalezienie w utworze podobieństwa do własnego osobistego świata nadaje sens własnej egzystencji. Książka wpływa na psychikę, pomaga w kształceniu umysłu, pobudza sferę emocjonalną, odpowiednio dobrana wpływa na całe życie. Jest nośnikiem informacji, który zmusza do uruchomienia wyobraźni, sprzyja refleksji, czyli kształtowaniu osobistej wizji świata i systemu wartości. Stanowi także źródło komunikacji ze światem. Warto więc zabiegać, aby książka zajmowała należne jej miejsce w życiu młodego człowieka. Zachęcamy Państwa do rozmów z dziećmi na temat czytania oraz przeczytanych książek, wyrabiania w dzieciach nawyku korzystania z księgozbioru szkolnej biblioteki, a także innych bibliotek. Gorąco zachęcam do odwiedzania szkolnej biblioteki i korzystania z jej bogatego księgozbioru. 

W sumie na realizację programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 w Szkole Podstawowej w Goleszowie gmina Goleszów pozyskała dotację w wysokości 12 tys. zł. Warunkiem jego realizacji był również wkład własny, o który zadbała gmina Goleszów.